Учебната ни програма е изцяло авторска и е разделена спрямо възрастта и интересите на учениците.
Първо и второ ниво 4 г.
Първо и второ ниво 5-6 г.
Първо и второ ниво 7-8 г.
Всеки курс е с продължителност от 7 до 12 урока.
Изберете ниво, за да видите учебния план.
Урок | Тема | Описание |
---|---|---|
1 | Броене до 5 / Аритметика | Децата се запознават с цифрите. Изрязват с ножички семейство мечета, номерират ги и упражняват връзката между словесната и визуална интерпретация на тези цифри. Количественото измерение ще бъде представено чрез построяване на LEGO животно и определяне на количеството части от различен вид, нужни за него. |
2 | Броене до 5 /упражнение/ Аритметика | Децата влизат в ролята на търсачи на съкровище. Търсят скритите в стаята цифри, които ги отвеждат право до съкровището. Всеки отбор има на разположение карта, която ги напътства в играта. След това спасяват сандъчето от лошите пирати, като използват зарче и броене. |
3 | Триъгълник / Геометрия | Децата се запознават с геометричните фигури. Изработват различни по вид триъгълници с помощта на пластелин и кубчета. |
4 | Квадрат и правоъгълник / Геометрия | Децата се запознават с нови геометрични фигури. Намират приликите и разликите между тях и продължават цветни редици, образувани от тях. Допълнително развиват визуалното разграничаване като построяват свои фигури чрез плътно долепване на кубчета. |
5 | Ромб и успоредник / Танграми / Геометрия | На този урок се продължава темата с геометричните фигури и как изглеждат две по-трудни фигури. Използват танграми и експериментират с възможните комбинации на фигурите, като правим различни животни. |
6 | Броене до 10 / Аритметика | В това занятие научават нови цифри! Децата трябва да кръстят своя приятел далматинеца и да му нарисуват броя петна, според годинки, които е навършил! |
7 | Броене до 10 / упражнение | Учениците упражняват броене в този урок! Всяко дете трябва да събере достатъчно животни за своя зоопарк, използвайки кубчета като разменна монета! А накрая се появява и животно, което ни помогна да сравняваме вече изучените цифри и числа. |
8 | Кръг / Геометрия | Децата се запознават още нови геометрични фигури. Изработват си карти с различни цветове кръгове и след това играят с тях. |
9 | Групиране / Приложна математика | Децата групират кубчета по различни критерии - откриват връзки, скрити в техните форма, цвят и брой. |
10 | Лабиринти / броене до 10 / Обобщение / Аритметика | Говорим с учениците за лабиринти и как да намерим правилния път! В началото построим свой лабиринт от сламки, а след това преминаваме през вече построени лабиринти, като събрахме изгубените части. Говорим си как можем да излезем от по-голяма част от лабиринтите - като използваме правилото на лявата или дясната ръка! |
11 | Геометрична галактика / Обобщение / Геометрия | В този урок децата упражняват знанията си за всички изучени до момента геометрични форми, като построяват собствена геометрична галактика. |
12 | Космическо приключение / Обобщение | Учениците помагат на нашия герой извънземното E.T. да стигне до летящата си чиния, за да се прибере вкъщи, като използваха знанията си за числата. Оказва се, че корабът му е повреден и добре, че сме учим за геометричните фигури и така да успеем с ремонта му. |
*„Академия Сметало“ си запазва правото да променя реда или тематиката на занятията.
Урок | Тема | Описание |
---|---|---|
1 | Аритметика и геометрия. Преговорен урок. | Децата си пропомнят цифрите и фигурите, изучени в първо ниво на изминалия курс. Запознават се с количественото измерение на цифрите до 4, като добавят тяхното представяне чрез точки или асоциации върху на математически облаци! След това си правят свой облачен човек, който сгобяват по условие. |
2 | Практическо моделиране на числата и различни начини за представянето им. | Децата затвърждават количествената и визуална интерптретация на цифрите като изработиха цифрите с помощта на платилин и ги подредиха в предварително подготвени очертания. Часът продъжава с игра за практическото моделиране на числата с цел преговор на наученото до тук. |
3 | Книга за джунглата на цифрите - сравняване и изравняване. | Децата си изработват Книга за джунглата на цифрите, в която царят на животните е не кой друг, а отново Крокодилът! Разширяват знанията си за изравняване на обекти чрез добавяне или премахване на животни. |
4 | Фигури, практическо моделиране и игри. Геометрия. | Децата преговарят геометричните фигури, като надграждат знанията си чрез настолна игра със скрити фигури. След това в отбор с помощта на пластелин моделират геометричните фигури, но задачата им става по-трудна, защото трябва да се допълват - само ако работят в екип могат да построят фигура! |
5 | Фигури в света около нас. Геометрия. | Децата продължават темата с геометричните фигури, но този път разширяват знанията си като откриват различи форми в света около нас! Първата им игра включва свързването на предмети с геометрични фигури в същата форма. След това играят двигателна игра за разпознаването им, а накрая се забавляват с картите Черен Фигур, които много много приличат на Черен Петър, но тренират знанията за изучените форми! |
6 | Групиране с повторна класификация. Приложна математика. | Децата обогатяват знанията си за множества с помощта на класифицирането обекти по даден критерий.Работят с различни групи като животни, цифри, букви и геометрични фигури. Научават термина повторна класификация и го упражняват с помощта на кубчета. |
7 | Ориентиране. Приложна математика. | Децата използват знанията си за ориентиране по различни критерии. В първата задача се ориентират като разпознават формата на липсващ елемент от предмет или фигура, след което сглобяват части на пъзел. Продължават с ориентиране в лабиринт, който могат да променят всеки път. |
8 | Сравняване на обекти по различен признак. Приложна математика. | Децата научават кои са признаците, по които могат да сравняват обекти, а именно височина, ширина, дължина, форма и други. Упражняват наученото с помощта на кубчета и техния брой. След това се научават да подреждат обекти във възходящ и низходящ ред. |
9 | Алгоритми. Приложна математика. | Децата се запознават с понятието алгоритъм като чрез игра с движения, които те извършват научават какво е алгоритъм. Подреждат и свой, на тема ежедневните ни дейности, като внимават да не сменят реда на инструкциите в него. |
10 | Аритметични подскоци. Аритметика. | Децата прилолагат знанията си по аритметика в игра на дама! Освен, че се забавляваха с подскоци, трябва да решат и задачите върху играта, като дорисуват кои и колко цифри не достигат, за да бъде правилно построена дамата. Следва игра с балоненитв цифри, в която прилагат знанията си за сравнение. |
11 | Геометрични асоциации. Геометрия. | Децата създадават собствени геометрични карти, на които образуват обекти от заобикалящият ни свят чрез форми. Следва игра на асоциации с направенире карти като всеки път условието беше да разгадаят коя е намислената карта. |
12 | Математически игри. Обобщение. | Децата правят преговор на наученот в курса, като играят игри с хвърляне на зарчета от цифри и геометрични фигури. Следваща стъпка е сравняването на резултата спрямо броя на страните или ъглите на формите. Описват резултатите и ги оцветяваха по определена схема. Играят логическата игра Морски шах. |
*„Академия Сметало“ си запазва правото да променя реда или тематиката на занятията.
Урок | Тема | Описание |
---|---|---|
1 | Броене до 10 / Аритметика | В първото занятие от курса, децата трябва да свържат точки, които оформят ракета! След това всеки персонализира своята ракета, като я оцвети, добави флаг или друг отличителен знак! После трябва да натоварят роботи на ракетите и да ги изпратят на мисия на Марс! |
2 | Игра с чудовище / Броене до 10 /упражнение/ Аритметика | Децата, с помощта на стандартно зарче, рисуват странно чудовище, според картинките, които му се падат! На случаен принцип, чудовището има различни глава, тяло, уста, нос, ръце и крака! След това играят игра със зарче, на което има цифри. С помощта на кубчета всяко дете преброява колко хвърляния на зарчето са му необходими, за да стигне до края! |
3 | Броене до 20 / Аритметика | На това занятие научават нови числа! Създават математическа гъсеница, която им помага в броенето. След това, децата трябва да преброят различни картинки свързани с пчелите и пирати, да залепят правилното число на всяка картинка и да открият скритата история в картинките. |
4 | Числа до 20 /упражнение/ Аритметика | В този урок децата са готвачи! Трябва да следват “рецепта” и да преброят колко броя от различните зеленчуци трябва да се сложи в нашата “математическа” салата! В действителност обаче хората обичат салатата си по различни начини и всички трябва да използваме крокодила за сравняване на числа, за да приготвим салата с повече броколи и по-малко лук например. |
5 | Триъгълници и и четириъгълници / Танграми / Геометрия | Учениците се запознават с триъгълниците и с различни четириъгълници. Откриват ги в света около нас и сортират частите на танграмите. След това ги използват, за да създадат фигури с тяхна помощ. |
6 | Триъгълници и четириъгълници - преговор, кръг и овал / Геометрия | Запознават се с имената на известни четириъгълници и научават две нови геометрични фигури. Създават облачни фигури и играят геометрично бинго. |
7 | Куб, пирамида и паралелепипед / Геометрични фигури със сламки / Геометрия | В този урок продължават работата с геометрични фигури. Комбинират триъгълниците, квадратите и правоъгълниците, като им помагат да прераснат в тяхните 3D варианти. |
8 | Легомер / Измерване и лабиринт / Геометрия | В това занятие учениците се учат да измерват. Всяко дете изработва собствен легомер, като го оцветява, следвайки правило, което само измисля. Накрая преминава през лабиринт, като брои лего стъпките и отбелязва посоката. |
9 | Групиране / Приложна математика | Децата групират лего блокчета. Това е въведение към множествата и се запознават с операцията сечение. |
10 | Преброй, добави, премахни / Обобщение / Аритметика | Учениците трябва да броят животни, тръгнали на училище! Запознават се с това какво изразяват емотиконите! Добавят и премахват, за да изравнят щастливите с останалите. |
11 | Геометрични фигури / Обобщение / Геометрия | На занятието се преговарят всички изучени геометрични фигури. Играят игри със зарче - в началото формите игрят себе си, а в края на часа се се скрили или “дегизирали” като други предмети с тяхната форма. |
12 | Танграмен календар / Обобщение / Аритметика и Геометрия | Учениците работят с календар. Проверяваме рождената ни дата дали е преди или след някоя друга дата. Накрая всяко дете създава свой танграмен календар. |
*„Академия Сметало“ си запазва правото да променя реда или тематиката на занятията.
Урок | Тема | Описание |
---|---|---|
1 | Преговор / Аритметика и Геометрия | В първото занятие децата диференцират всички геометрични фигури, които познават, като ги оцветят в различни цветове. След това ги преброяват и изравняват, чрез използване на два метода - задраскване или дорисуване. За финал се включват в колективна двигателна дейност. |
2 | Представяне на числа по различен начин чрез броене/ Аритметика | Децата представят числата по различен начин, като първоначално просто запазват бройката, но заменят предмета, с който я изразяват. След това разделят количеството на две части, които допълват чрез броене. За финал създават собствени домино плочки до 3 точки. |
3 | Игра с формите / Геометрия | Децата работят с познатите геометрични фигури, като образуват алгоритмични поредици. Комбинират познатите форми, за да образуват други по-сложни. А за финал играят игра за запомняне (memory game) с карти с геометрични фигури. |
4 | Дву- и триизмерни фигури / Геометрия | Децата преминават от двуизмерния към триизмерния свят. Разделят фигурите на две групи, след това ги откриват в предмети около нас. За финал играят с куба, като правят свой от разгъвка, а след това се научават как да го чертаят. |
5 | Ориентиране / Приложна математика | В урока децата упражняват уменията си за ориентиране. В основата поставят знанията за посоките ляво, дясно, горе и долу. Доразвиват уменията като откриват съкровище, но за да стигнат до него, трябва да се ориентират в квадратна мрежа, като следват инструкциите на друго дете. |
6 | Пространствени отношения / Приложна математика | В урока децата работят с пространствени отношения между обекти. Продължават с позициониране на кубчета и ориентиране на местоположението в мрежа 3х3 чрез използване на посоките и комбинация от тях. За финал определят отношението “отпред-отзад” и играят колективна игра с подреждане на децата. |
7 | Ротация / Приложна математика | Днес децата се запознаха с едно от преобразуванията в равнината, а именно ротацията или както я наричаме за момента просто завъртане. Заедно завъртат предмети, фигури, дори и себе си. Накрая създават въртящ се пъзел, който трябва да се реши само с ротиране на частите си. |
8 | Календар / Приложна математика | Децата работят с календар, който сами създадават. Оцветяват дните като следват точни инструкции. След това разпределят активности и откриват на кого принадлежи календарът с вече попълнени дейности. |
9 | Операции с множества / Приложна математика | Децата си припомнят работата с множества. Разделят флагоре на групи спрямо критерии. Работят със сечение на множества и научават новата за тях операция “обединение”. За финал изпълняват двете една след друга в задача. |
10 | Игри с числа / Аритметика | Децата разширяват знанията си за поредността на числата до 30 и упражняват пропускане без нарушаване на възходящата редица. Запознават се с математическите обозначения за по-голямо, по-малко и равно. За финал допълват с броене домино плочки с 5 и 6 точки. |
11 | 2D и 3D забавления / Геометрия | Днес децата разширяват знанията си по геометрия, като включват логика, за да решават задачи със сламки, които премахват или добавят, за да получат дадена фигура. Откриват скрити форми в математически роботи. А за финал играят на геометрично поле. |
12 | Игри с кубчета / Аритметика и Геометрия | В обобщителния урок децата използват знанията по аритметика, геометрия и приложна математика. В тях използват кубчета. В началото построяват свои блокове, които нареждат по различни критерии. А след това играят игри върху поле - в първата задача изпозлват аритметични умения за броене и логика за преместването, а във втората комбинират геометричната си представа за образуване на квадрат и рационално мислене. |
*„Академия Сметало“ си запазва правото да променя реда или тематиката на занятията.
Урок | Тема | Описание |
---|---|---|
1 | Математически град / Броене до 20, четни и нечетни числа / Аритметика | Учениците се забавляват в нашия математически град. Играят на математически баскетбол в парка, Поставят номера на блокове и къщи. Научават за четните и нечетните числа и с тяхна помощ номерират сградите на една улица. Накрая с помощта на кубчета построяват математически блокове. |
2 | Събиране на числата до 10 / Аритметика | В този урок учениците са в света на математическото приятелство. С помощта на кубчета, децата съставят числови връзки и уравнения, а също и числови влакове. Запознават се с най-добрия приятел на математиката - действието събиране, като преминават и през лабиринт на сборовете. |
3 | Изваждане на числата до 10 / Аритметика | Децата на това занятие са в увеселителния парк на “Сметало” и се запознават с действие изваждане. С помощта на зарче и кубчета учениците строят скоростни кули и се състезават, а също и правят математическо почистване. Играят математически боулинг с помощта на действие изваждане и се предизвикват с лего карти. |
4 | Геометрични фигури / Танграми / Геометрия | Децата посещават страната на геометричните фигури, като ги построяват с помощта на сламки. Правят свое геометрично изкуство и накрая играят с китайските танграми. |
5 | Измерване/ Отсечка / Геометрия | В този урок учениците са математически изследователи. Запознават се с измерването и различните мерни единици. Имат задачи за измерване на дължината на различни предмети и се запознават с геометричната фигура - отсечка. Също така са изследователи-помощници в лабораторията на “Сметало”, като задачата им е да измерят колко милилитра вода съдържат отделните колбички. |
6 | Време / Час / Приложна математика | Децата се запознават с дните от седмицата, месеците. Научават се да се ориентират в календара и отделните му дни. Учениците се запознават и с видовете часовници, а също и с часа и минутите. В края на урока имат важна мисия да следят за излитането и кацането в точното време, на изработени от тях самолети. |
7 | Лабиринти / Приложна математика | В този урок с децата си говорим за лабиринти и трябва да намерим правилния път! Говорим си как можем да излезем от по-голяма част от лабиринтите - като използваме правилото на лявата или дясната ръка! Всяко дете си изработва лабиринт “Облачно с кюфтета”. А накрая излизаме от лабиринти на четните и нечетните числа. |
8 | Закономерности / Приложна математика | Учениците се запознават с геометричната фигура кръг и пътешестват в “Царството на кръговете”. След това се запознават със закономерността и правилата за подреждане на различни форми и геометрични фигури. Накрая правят своя “Сметало” шапка, в която сами измислят закономерност. |
9 | Симетрия / Приложна математика | Децата разбират какво е симетрията и влязат в ролята на инспектори по Симетрията. Запознават се с това какво означава ос на симетрията и заедно откриваме симетрията навсякъде около нас, дори и в природата. |
10 | Събиране и изваждане до 20, сравняване на числа, сортиране / Аритметика / Обобщение | В това занятие децата упражняват събиране и изваждане. Също така научиват за знаците “по-голямо”, “по-малко” и “равно” и ги използват успешно с кубчета и сламки. А накрая се подреждат (сортират) по метода на мехурчето. |
11 | Дву и триизмерни фигури / Обобщение / Геометрия | В занятието учениците си припомнят за досега изучените геометрични фигури чрез игри и много забавления. Една от задачите на учениците е да наредят геометричното судоку, а след това играят игра, която изисква много бързина и концентрация - Геометричен въпросник. Разглеждаме и тримерните фигури - куб и пирамида, като учениците ги построиха с помощта на сламки. |
12 | Аритметика и Геометрия / Обобщение | Учениците приложиха знанията си в собствен ресторант. Първо създават лого с помощта на геометричните фигури, сервират обяд на волейболния отбор, използвайки аритметика и накрая решават главоблъсканици и определят времето за тренировки на спортистите. |
*„Академия Сметало“ си запазва правото да променя реда или тематиката на занятията.
Урок | Тема | Описание |
---|---|---|
1 | Пътешествие из Европа/ Сравнение/ Аритметика/ Геометрия | В пътвото занятие от курса учениците си припомнят наученото до момента от първо ниво. Научават повече за Европа и страните на континента. С помощта на двете аритметични действия-събиране и изваждане, учениците откриват скритото име на държава от континента Европа. Геометрията е техен верен помощник, който им помага да разберат повече за европейската култура и идентичност. Часът приключва с математическо състезание, с което децата се пренасят чак до Disneyland. |
2 | Пари / Парични суми / Аритметика | В днешното занятие учениците се запознават с паричните мерни единици - лев и стотинка. Научават се да разпознават по стойност отделните монети и банкноти. Всяко едно дете има възможност да участва в ролева игра и симулация на магазин, в която трябва да съобрази колко ресто трябва да върне или да му бъде върнато. |
3 | Текстови задачи / Аритметика | В днешното занятие учениците се запознават с алгоритъма за решаване на текстови задачи. Тяхната роля е да помогнат на космонавтите от Международната космическа станция, да решат различни текстови задачи, а дори и да помогнат на отдалечил се космонавт да пристигне на време за излитането на ракетата! Забавленията продължават с Космическата настолна игра, в която учениците трябва да решат различни по вид текстови задачи. Събралият най-много точки и успешно достигнал крайната цел се определя като победител! |
4 | Триъгълник / Видове триъгълници / Геометрия | В урока децата си се запознават с различните видове триъгълницио като научават за един много важен елемент от него - ъгъла. Мерят с прав ъгъл предмети в света около нас. Научават се да разделят триъгълниците по различни признаци и научават техните имена спрямо страните и ъглите. За финал обедяват всички знания в една задача, в която не всичко имаше решение. |
5 | Периметър и лице/ Геометрия | Днес добавихме нови знания за геометричните фигури. Намирахме обиколка и лице на предмети в стаята. След това работихме с квадратни мрежи за откриване на периметър и повърхнина. За финал децата създадоха собствена зоологическа градина. |
6 | Транслация по хоризонтала и вертикала / Координатно поле / Приложна математика | Децата се потапят в света на преобразуванията в равнината, като изследват транслацията по хоризонтала и вертикала. Комбинират двете знания и формират представата за координатно поле. Играят с координати и предмети върху полето, предназначено за работа в час. |
7 | Време / Часовник / Приложна математика | Днес децата бяха истински пилоти и приземяват самолети в точно определен час, за да няма закъснели полети! Изучават разбора на минутите на часовника, а също така се научават да определят врмето по часовник направен от всеки ученик, в часове и минути! С помощта на ръцете си, учениците успяват да разберат завъртането на минутната стрелка! |
8 | Комбинаторика / Приложна математика | Днес се децата се докоснаха до необятния свят на комбинаториката. Научиха за пермутациите, вариациите и комбинациите без да повтарят елементи. Тази тема работи директно с концентрацията и последователността на мисленето, защото изисква изчерпване на възможности без пропуск и без повторение. |
9 | Статистика / Приложна математика | Днес се децата се потопиха в света на статистиката. Измисляха, провеждаха и анализираха статистически изследвания. Работеха с вече готови, като разчитаха информацията, която им дават те. Запознаха се с два различни начина за представяне на данните от изследванията. |
10 | Броене през, събиране, изваждане, сравняване / Обобщение / Аритметика | Днес децата използваха всички знания по аритметика, придобити през второ ниво. За още по-голямо предизвикателство към вече научените аритметични операции добавихме допълнителни числа, за да извършат повече от едно действие в дадена задача. За финал комбинираха всички знания, за да преминат през аритметичен лабиринт от врати и острови. |
11 | Дву и триизмерни фигури / Обобщение / Геометрия | Днес децата използваха всички знания по геометрия, придобити през второ ниво. Комбинираха ги и успешно при решаването на комплексни задачи. Включените игри доразвиха знанията и демонстрираха тяхното приложение |
12 | Обобщение / Аритметика / Геометрия / Приложна математика | Днес децата изработиха свое домино на часовете, с което могат да играят и у дома. Припомниха си знанията за пари като пазаруваха от координатно поле. За финал кодираха собствено съобщение и само те знаят ключа за разгадаването му. |
*„Академия Сметало“ си запазва правото да променя реда или тематиката на занятията.